۱۳۹۳ بهمن ۲۲, چهارشنبه

آزادی زنان؛ فدای شعارهای ضدامپریالیستی

آیدا قجرمجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۳ با تصویب قانون مجازات اسلامی٬ ۷۲ ضربه شلاق برای کسانی در نظر گرفت که در معابر عمومی حجاب را رعایت نمی‌کردند. اما پیش از تصویب این قانون٬ آیت‌الله خمینی در سال ۱۳۵۹ دستور داده بود که از ورود زنان بدون حجاب در ادارات دولتی جلوگیری شود.روزنامه‌ کیهان البته کمتر از یک ماه پس از پیروزی انقلاب و تنها یک روز پیش از هشتم مارس٬ روز جهانی زن، با تیتر «زنان باید با حجاب به ادارات بروند» منتشر شد. در صفحه‌ اول این روزنامه نقل قولی از آیت‌الله خامنه‌ای آمده بود که «در وزارتخانه اسلامی نباید معصیت بشود. در وزارتخانه‌های اسلامی نباید زن‌های لخت بیایند. زن‌ها بروند اما باحجاب باشند. مانعی ندارد بروند کار کنند لیکن با حجاب شرعی باشند». (کیهان، ۱۶ اسفند ۵۷، شماره ۱۰۶۵۵، صفحه ۱).در نهایت تظاهرات روز جهانی زن به تظاهراتی علیه حجاب اجباری تبدیل شد. تظاهراتی که حضور فعالان سیاسی را نیز به همراه داشت. روزنامه‌ کیهان در گزارش این تظاهرات نوشته بود: «۱۵هزار زن که در دانشکده فنی دانشگاه تهران جلسه سخنرانی داشتند به دنبال یک رأی‌گیری تصمیم گرفتند دست به راهپیمایی بزنند. آنها در حالی که گروهی از مردان همراهشان بودند به طرف نخست وزیری حرکت کردند. زن‌ها شعار می دادند: “ما با استبداد مخالفیم”، “چادر اجباری نمی خواهیم”. پیش از ظهر امروز خبرنگار کیهان از دانشگاه تهران گزارش داد که یک گروه از مردان تندرو با شعار “مرگ بر ارثیه رضا کچل” وارد دانشگاه تهران شدند و به نفع چادر و حجاب دست به تظاهرات زدند». (کیهان، ۱۷ اسفند ۵۷، شماره ۱۰۶۵۶، صفحه‌ دوم)اگرچه هزاران نفر به اجباری شدن حجاب اعتراض کردند اما نتیجه‌ای به همراه نداشت و بیش از سه دهه است که زنان در ایران مجبور به رعایت حجاب هستند. در پی انقلابی که مشارکت زنان یکی از اولویت‌های آن بود و آیت‌الله خمینی نیز گفته بود که زن و مرد کنار یکدیگر می‌توانند در تظاهرات‌ها علیه شاه شرکت کنند، چه عواملی باعث شد که اعتراض به حجاب اجباری تداوم پیدا نکند؟ آیا فعالان و گروه‌های سیاسی که بیشترین بار انقلاب ۵۷ را به دوش داشتند٬ حجاب اجباری برایشان دغدغه بود؟آن‌چه در ادامه می‌خوانید،...

ادامه خبر


مذاکرات مینسک به موازات ادامه کشمکش در شرق اوکراین آغاز شد

در حالی‌ که سران کشورهای روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان مذاکرات صلح در مینسک را آغاز می‌کنند، در ۲۴ساعت گذشته جنگ در شرق اوکراین شدت گرفته و ۴۵ نفر کشته شده‌اند.سرباز جدایی‌خواه حامی روسیه در شرق اوکراینبه گزارش رویترز، فرانسوا اولاند و آنگلا مرکل دقایقی پیش برای برگزاری نشست مینسک وارد پایتخت بلاروس شدند.شدت گرفتن جنگ بین جدایی‌خواهان شرق اوکراین و ارتش این کشور، اجلاس صلح را تحت‌الشعاع قرار داده است. تعداد کشته‌شدگان جنگ در شرق اوکراین در حالی افزایش می‌یابد که از ماه آوریل سال ۲۰۱۴ تا کنون بیش از ۵۳۰۰ نفر در این جنگ جان خود را از دست داده‌اند.مذاکرات روز چهارشنبه فوریه ۱۱ / ۲۲ بهمن، در پایتخت بلاروس در مجموع به دنبال حفظ تمامیت ارضی اوکراین، توافق بر سر آتش‌بس، عقب‌نشینی جدایی‌خواهان شرق اوکراین از مرزهای این کشور، تخلیه سلاح‌های سنگین از اوکراین و ایجاد یک منطقه غیرنظامی است. روسیه اما بر سر مرزهایش با اوکراین، فرانسه و آلمان اختلاف دارد و درخواست کرده که تحت هیچ شرایطی اوکراین عضو ناتو نشود.امید و ناامیدی‌ها نسبت به مذاکرات مینسکبه دلیل شدت گرفتن جنگ در شرق اوکراین، گمانه‌زنی‌های مبنی بر شکست مذاکرات و عدم شرکت روسیه در اجلاس مینسک منتشر شد که کرملین در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد این شایعات را تکذیب کرد.بنا به گزارش کرملین، ولادیمیر پوتین در اجلاس مینسک شرکت می‌کند. مسکو نسبت به مذاکرات خوش‌بین است و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که گفت‌وگوها در چند روز گذشته «پیشرفت قابل توجه»ای داشته است. اما لاوروف تأکید کرد که موضوع ایجاد کنترل مرزی باید پیش‌شرط هر توافقی برای صلح باشد و «مسائل حل‌نشده بسیاری باقی مانده است.»بیشتر بخوانید: نیروهای ناتو در مرز اوکراین تقویت می‌شونداین اولین بار پس از مذاکرات ماه اکتبر ۲۰۱۴ است که رئیس‌جمهور اوکراین، پترو پروشنکو، مقابل رئیس‌جمهور روسیه، کشوری که به اعتقاد اوکراین به خاک آن‌ها حمله کرده، خواهد نشست.پیش از مذاکرات روز چهارشنبه در بلاروس، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که «اوکراین و اتحادیه اروپا از یک موضع و با یک صدا صحبت می‌کنند.» پروشنکو اجلاس مینسک ۲۰۱۵ را به عنوان یکی از آخرین شانس‌ها، برای پایان دادن به درگیری میان نیروهای کشورش و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه توصیف کرد.آلمان...

ادامه خبر


همه زنان جشنواره فیلم برلین

فرهاد سلمانیانبرلیناله از معدود جشنواره‌های بین‌المللی فیلم است که در کنار آثار عرضه‌شده، بحث‌های مربوط به حقوق زنان و برابری جنسیتی در آن فراوان به چشم می‌خورد. در جشنواره‌های «کن» و «ونیز» بحث‌ها در مورد زنان و سهم آن‌ها تا این حد گسترده نبود.دیتر کوسلیک، مدیر جشنواره برلین و از حامیان حرکت ابتکاری «سهم عادلانه زنان کارگردان» در رقابت‌های جشنواره، پیش‌تر اعلام کرده بود که فیلم‌های ساخته شده «درباره‌ زنان قوی در وضعیت‌های دشوار» در سال ۲۰۱۵ از محورهای اصلی جشنواره برلیناله هستند. به همین جهت، ایزابل کوشت، کارگردان اسپانیایی، سازنده «هیچ‌کس شب را نمی‌خواهد» که فیلم گشایش جشنواره برلین بود، دومین زنی شد که در تاریخ ۶۵ ساله‌ جشنواره برلیناله فرصت افتتاح آن را یافت.فیلم او داستان دو زن را در تلاش برای ادامه‌ زندگی در قطب شمال به تصویر می‌کشد. اما کمی بعد از نمایش آثار جشنواره با نگاهی به شخصیت‌های زن بعضی از فیلم‌ها و البته کارگردانان آن‌ها، پیرنگ مهم جشنواره یعنی تمرکز بر زنان قدرتمند، در وضع نامناسبی قرار می‌گیرد.کسی شب را نمی‌خواهدنمایی از «هیچ‌کس شب را نمی‌خواهد» ساخته ایزابل کوشت، فیلم افتتاحیه برلینالهکافی است نمونه فیلم درام ساخت کوشت را در نظر بگیریم که در آن ژولیت بینوش در نقش جوزفین پِری قصد دارد به دنبال رابرت پری، همسر پژوهشگرش، به قطب شمال برود. بینوش در این فیلم مثل همیشه به طرز برانگیزاننده‌ای نقش‌اش را ایفا می‌کند. اما آیا در نقش زنی خیره‌سر که قصد دارد با وجود همه هشدارها در مورد خطرهای راه شوهر خود را به خانه برگرداند، او تصویرگر زنی قوی و مستقل است؟ زن خوش‌گردش و شیک‌پوشی که با بردن لباس ابریشمی و جام‌های کریستال و گرامافون در پی همسرش راهی سرزمین کوه‌‌های یخ می‌شود. او در این فیلم زن ناسپاسی است که از چند سگ سورتمه‌کش و سورتمه‌‌ران باوفای آن‌ها تا حد ممکن استفاده می‌کند و رفتار مشابهی هم با زنی دارد که به او کمک می‌کند.ایزابل کوشت در گذشته با فیلم‌های «زندگی‌ام بدون من» و «زندگی پنهان حرف‌ها» در حد متخصص نمایش زنان توانمند ظاهر شده بود. اما کار جدیدش «هیچ‌کس شب را نمی‌خواهد» در آن حد گذشته نیست.دلباختگی زنانهنیکل کیدمن و جیمز فرانکو در «ملکه کویر» ساخته ورنر...

ادامه خبر


عکس؛ 22 بهمن اهواز: نماینده ولی فقیه را ببينيد!

بهارنیوز: مسیر راهپیمایی 22 بهمن کلانشهر اهواز به‌علت نامساعد بودن شرایط جوی تغییر کرد. آیت‌الله «سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری» نماینده‌ی ولی فقیه در خوزستان در جمع راهپیمایان 22 بهمن دیده می شود....

ادامه خبر


22 بهمن؛ پیام رضا پهلوی: نور بر تاریکی پیروز است

پیام شاهزاده رضا پهلویبه مناسبتسی و ششمین سالِ سوگنامه جمهوری اسلامی۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۳ سی و ششمین سـال از سوگنـامه استقرار حکومتی بـه نام جمهوری اسـلامی در سرزمینمـان در شرایطی گذشت که تلخ ترین و سخت ترین سرگذشت این انقلاب در مقابله با ارزش های انسانی همگام شد. کوروش کبیر، پادشاه ایران بزرگ، بیش از دو هزار و پانصد سال پیش، ارزش هایی همچون بشر دوستی و آزادی باورها را در منشور خود نهادینه کرد. این ارزش ها، پس از پایان جنگ جهانی دوم، سرمشق اعلامیه جهانی حقوق بشر و شالوده برقراری آرامش، امنیت و انسان دوستی برای همه ملت های آزاد جهان شد. شوربختانه، آزادی ها و حقوقی که ملت ایران پس از فراز و نشیب های بسیار در طول تاریخ، به ویژه در دوران مشروطیت بدست آوردند، در رودررویی با افراط گرایان انقلابی، از دست دادند.بنای جمهوری اسلامی، با برگزاری رفراندومی نمایشی و مغایر با معیار های بین المللی، با آویختن بر کلام خدا و با بـرافراشتــن پـرچــم «اسلام سیاسی»، پایــه ریـزی شــد. اینچنین « دیانت » بـر « ایرانیت » و « ولایت فقیه » بر « کرامت ایرانی » جایگزین شد. با نگاهی گذرا به کارنامه جمهوری اسلامی، در طول چهار دهه گذشته، به خوبی روشن می شود که حقوق اساسی ملت ایران به شکل روشمند نقض شده است: اجرای انقلاب فرهنگی، تحمیل پوشش اسلامی، اعدام های گروهی ارتشیان و مسئولین سیاسی و اداری کشور بر پشت بام مدرسه رفاه با رای بیدادگاه های انقلاب اسلامی و به دستور روح الله خمینی، زنده سوزی بهاییان، کشتار اهل سنت و یهودیان، ترور کنشگران سیاسی در خارج از کشور، اعدام های دهه شصت، تحریم فرهنگ و هنر ایرانی، تحمیل هشت سال جنگ خانمانسوز، از همان آغاز موجب ویرانی کشور، بیخانمان شدن میلیون ها ایرانی در داخل و آوارگی میلیون ها ایرانی دیگر در خارج از کشور شد. افزون براین، قتل های زنجیره ایی، اعدام نوکیشان، دگرباشان و دگراندیشان، بستن روزنامه ها، زندانی کردن روزنامه نگاران، دانشجویان، فرهنگیان و کنشگران مدنی و سیاسی، رعب و وحشت را در جامعه رایج کرد.در نهایت، دستگیری وکلای مدافع زندانیان سیاسی و عقیدتی، سرکوب شدید جوانان و به ویژه زنان، فعالین کارگری و...

ادامه خبر


احتمال مرگ بیش از ۳۰۰ پناهجوی آفریقایی در سواحل ایتالیا

به نظر می‌رسد شمار پناهجویان آقریقایی کشته‌ شده در دریای مدیترانه بیش از ۳۰۰ نفر باشد. صدها پناهجو در سه یا چهار قایق در دریای مدیترانه غرق شده‌اند. قایق‌های فرسوده، هوای سرد و امواج هشت متری سبب مرگ پناهجویان شده است. یکی از سخنگویان دفتر كميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اعلام کرد که به احتمال زیاد شمار پناهجویان آفریقایی که در دریای مدیترانه در نزدیکی سواحل لیبی غرق شده‌اند، بیش از ۲۰۰ نفر است. خانم کارولا سامی، سخنگوی دفتر كميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، به نقل از پناهجویانی که خود را به ساحل لامپدوزا در ایتالیا رسانده‌اند گفت در مجموع سه قایق از سواحل لیبی به سوی ایتالیا در حرکت بوده‌اند. سه یا چهار قایق؟ دو قایق پناهجویان در مجموع بیش از ۲۱۰ نفر سرنشین داشته‌اند و از این تعداد تنها ۹ نفر پس از چهار روز زندگی در دریا نجات یافته‌اند و ۲۰۱ نفر بقیه به کام دریا فرورفته‌اند. این ۹ نفر صبح چهار‌شنبه (۲۲ بهمن / ۱۱ فوریه) خود را به ساحل جزیره لامپدوزا رسانده‌اند. قایق سوم که ۱۰۵ سرنشین داشته موفق شده به کمک گارد ساحلی ایتالیا به این کشور برسد. ۲۷ نفر از پناهجویان این قایق اما قبل از رسیدن به ساحل لامپدوزا در پی سرمای زیاد درگذشتند. وضعیت جسمانی بسیاری از پناهجویان نیز وخیم اعلام شده و امکان مرگ آن‌ها وجود دارد. فیلیپ مارینی ، سخنگوی گارد ساحلی ایتالیا در باره نجات این قایق با ۱۰۵ سرنشین گفت که قایق‌های نجات حدود ۱۶۰ کیلومتری ساحل لامپدوزا قایق پناهجویان را یافتند. گرچه امواج خروشان با ارتفاعی حدود ۹ متر امکان کمک را بسیار کاهش داده بودند، اما ماموران موفق شدند این افراد را به قایق‌های نجات منتقل کرده به ساحل برسانند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از پناهجویانی که به لامپدوزا رسیده‌اند اعلام کرده است که در مجموع چهار قایق از سواحل لیبی به مقصد ایتالیا در حرکت بوده‌اند. در صورت صحت این نظر شمار کشته‌شدگان می‌تواند بسیار بیشتر از تعداد اعلام شده باشد و به بیش از ۳۰۰ نفر افزیش یابد. سازمان جهانی مهاجرت (IOM) اعلام کرده که قایق‌ها روز شنبه (۱۸ بهمن / ۷ فوریه) از سواحل لیبی عازم ایتالیا شده‌اند و احتمالا دوقایق روز دوشنبه...

ادامه خبر


عرصه حیات فرهنگی و هنری در ترکیه تنگ‌تر می‌شود

در ترکیه از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در عرصه فرهنگ و هنر استقبال می‌شود. این درحالی است که هنرمندان این کشور معتقدند با سانسورهای روزافزون دولتی روبرو هستند و برای مقابله با آن باید از خود خلاقیت نشان دهند. نمایشگاه بین‌المللی "استانبول معاصر" از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی‌هنری ترکیه است. این نمایشگاه که هر ساله در ماه نوامبر برگزار می‌شود، در واقع مکانی است برای عرضه و نمایش آخرین دستاوردهای هنر معاصر ترکیه. بیش از نیمی از یکصد شرکت‌کننده در این نمایشگاه از کشورهای خارجی از جمله آمریکا و روسیه می‌آیند، اگر چه باید گفت که جای دلالان و مؤسسات معروفی که در بازار جهانی هنر فعال‌اند، در این نمایشگاه هنوز خالی است. خاندان‌های متمول ترکیه چون اجزاجی‌باشی (Eczacibasi) و تاهینجی‌اوغلو (Tahincioglu) نفوذ زیادی بر هنر و بازار هنر در این کشور دارند. بسیاری از کلکسیون‌ها و موزه‌ها در ترکیه در دست آنان است، مانند "موزه صنایع رحمی کوچ" که موزه‌ای است ویژه وسایل نقلیه، صنعت و ارتباطات. این خاندان‌ها در سال‌های اخیر بنیادهایی هنری تأسیس کرده و هزینه‌های هنگفتی را برای بازسازی و احیای ساختمان‌های صنعتی قدیمی و تبدیل آن‌ها به مراکز فرهنگی صرف کرده‌اند. علاوه بر این، بانک‌های خصوصی نیز به سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی، برگزاری فستیوال‌های موسیقی و نشر کتاب علاقه نشان داده‌اند. فقدان سنت سیاست فرهنگی در پشت این "رونق فرهنگی" اما انگیزه‌ها و اهداف دیگری نهفته است. به گفته‌ی عایشه اینجه، جامعه‌شناس اهل ترکیه، "همه چیز در چند سال گذشته دچار رکود بوده است". او معتقد است که در ترکیه سیاستگذاری‌های فرهنگی از سنت لازم برخوردار نیست و در طی ۱۲ سال گذشته که حزب عدالت و توسعه ترکیه (AKP) زمام قدرت را در دست دارد نیز تغییری در این وضع صورت نگرفته است. این در حالی است که حزب حاکم در کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۰۲ وعده‌های دموکراسی و پلورالیسم فرهنگی داده و به این ترتیب روشنفکران، لیبرال‌ها و هنرمندان این کشور را به عنوان حامیان خود به صحنه انتخابات کشانده بود. آنان امید داشتند که تغییر و تحولات سیاسی چرخشی فرهنگی و آزادی‌های بیشتری در این زمینه نیز به همراه بیاورد. با گذشت زمان اما مشخص شد که سیاست‌ها و عملکرد دولت در زمینه‌های فرهنگی در مسیری دیگر...

ادامه خبر