۱۳۹۳ بهمن ۲۲, چهارشنبه

همه زنان جشنواره فیلم برلین

فرهاد سلمانیانبرلیناله از معدود جشنواره‌های بین‌المللی فیلم است که در کنار آثار عرضه‌شده، بحث‌های مربوط به حقوق زنان و برابری جنسیتی در آن فراوان به چشم می‌خورد. در جشنواره‌های «کن» و «ونیز» بحث‌ها در مورد زنان و سهم آن‌ها تا این حد گسترده نبود.دیتر کوسلیک، مدیر جشنواره برلین و از حامیان حرکت ابتکاری «سهم عادلانه زنان کارگردان» در رقابت‌های جشنواره، پیش‌تر اعلام کرده بود که فیلم‌های ساخته شده «درباره‌ زنان قوی در وضعیت‌های دشوار» در سال ۲۰۱۵ از محورهای اصلی جشنواره برلیناله هستند. به همین جهت، ایزابل کوشت، کارگردان اسپانیایی، سازنده «هیچ‌کس شب را نمی‌خواهد» که فیلم گشایش جشنواره برلین بود، دومین زنی شد که در تاریخ ۶۵ ساله‌ جشنواره برلیناله فرصت افتتاح آن را یافت.فیلم او داستان دو زن را در تلاش برای ادامه‌ زندگی در قطب شمال به تصویر می‌کشد. اما کمی بعد از نمایش آثار جشنواره با نگاهی به شخصیت‌های زن بعضی از فیلم‌ها و البته کارگردانان آن‌ها، پیرنگ مهم جشنواره یعنی تمرکز بر زنان قدرتمند، در وضع نامناسبی قرار می‌گیرد.کسی شب را نمی‌خواهدنمایی از «هیچ‌کس شب را نمی‌خواهد» ساخته ایزابل کوشت، فیلم افتتاحیه برلینالهکافی است نمونه فیلم درام ساخت کوشت را در نظر بگیریم که در آن ژولیت بینوش در نقش جوزفین پِری قصد دارد به دنبال رابرت پری، همسر پژوهشگرش، به قطب شمال برود. بینوش در این فیلم مثل همیشه به طرز برانگیزاننده‌ای نقش‌اش را ایفا می‌کند. اما آیا در نقش زنی خیره‌سر که قصد دارد با وجود همه هشدارها در مورد خطرهای راه شوهر خود را به خانه برگرداند، او تصویرگر زنی قوی و مستقل است؟ زن خوش‌گردش و شیک‌پوشی که با بردن لباس ابریشمی و جام‌های کریستال و گرامافون در پی همسرش راهی سرزمین کوه‌‌های یخ می‌شود. او در این فیلم زن ناسپاسی است که از چند سگ سورتمه‌کش و سورتمه‌‌ران باوفای آن‌ها تا حد ممکن استفاده می‌کند و رفتار مشابهی هم با زنی دارد که به او کمک می‌کند.ایزابل کوشت در گذشته با فیلم‌های «زندگی‌ام بدون من» و «زندگی پنهان حرف‌ها» در حد متخصص نمایش زنان توانمند ظاهر شده بود. اما کار جدیدش «هیچ‌کس شب را نمی‌خواهد» در آن حد گذشته نیست.دلباختگی زنانهنیکل کیدمن و جیمز فرانکو در «ملکه کویر» ساخته ورنر...

ادامه خبر


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر