تعریف رایج «منافع ملی» هم تحریف شده و یک جانبه است و هم مبانی حقوقی جامعه بشری در آن غایب است. برای دست یافتن به یک تعریف حقوقی و پایدار میبایست آن را نقد کرد و به ترمیم فرهنگی آن پرداخت و بر جنبههای حقوقی آن افزود. مسلم است که برای گسترش فرهنگ در زمینه «حقوق ملّی» که طبیعتا در یک جامعه «مردمسالار» و بر بستر «حاکمیت ملّی» ممکن است، «منافع ملی» عبارتست از مخرج مشترکی بین تعاریف ملت و شهروند، دولت و حکومت. پس در صورت نبود یک دولت و حکومت مردمسالار، «منافع ملی» نیز به راستی منافع ملی نخواهد بود.مسعود اسماعیلوتعریف و تأمین منافع ملّی بر اساس حقوق ملّی ممکن استاصولا برای فهمِ اصطلاحهای «کلیدی» مانند «منافع ملّی» میبایست به تعاریف ریشهای آنها توجه داشت. آن هم نخست در ادبیات و زبان و حوزه فرهنگی جامعهای که این مفاهیم در آن شکل گرفتهاند و آنگاه به حوزه بینالمللی و جهانی رسید تا دید کدام تعاریف «غالب و مسلط» هستند و کدام تعاریف «مغلوب و زیر سلطه».اگر تعاریف متفاوت از یک مفهوم مانند «منافع ملّی» در گوشه و کنار جهان به خوبی شناخته نشوند و با یکدیگر در رویاروییِ «معنایی» و مقایسه «ارزشی» قرار نگیرند، آنگاه این احتمال وجود دارد که در درک و فهم واقعی یک مفهوم اختلال جدی ایجاد شود و در گفتگو و تبادل نظر ابهاماتی آفریده شده و مدعیان از یک تفاهم و توافق احتمالی دور شوند. اما با یک مکانیزم از پیش تعریف شده و مشخص و یک روش و متدولوژی پایدار میتوان از رفتن به «بیراهه» پیشگیری و در وقت و انرژی صرفهجویی کرد.بررسی و ریشهیابی معانی و تحول آنها در غربظاهرا نخستین کسی که در نوشتههایش در ده جلد زیر عنوان «پیمان» و «رجون دی ستاتو»(ragion di stato) در سال ۱۵۸۹ میلادی از دو واژه «رجون» و «ستاتو» به عنوان یک تئوری استفاده کرد، یک فیلسوف و نویسنده ایتالیایی به نام جووانی بوتِرو (۱۶۱۷-۱۵۴۴ میلادی) بود.رجون دى استاتو region di stato به مرور زمان تبديل میشود به منافع ملّى interessi nazionali و جووانى بُوتِروِ اولين متفکری است كه...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر