حمید رضاییدر فاصله ۱۲ بهمن (سالروز ورود روحالله خمینی) تا ۲۲ بهمن (سالروز پیروزی انقلاب ۵۷) در ایران سلسله مراسمی با عنوان “دهه فجر” در ایران برگزار میگردد. جدای از هزینههای هنگفتی که در قالب ساخت مجموعههای تلویزیونی، مراسم سخنرانی، راهپمایی موتورها، راهپیمایی ۲۲ بهمن، توزیع کیک و ساندیس و دیگر برنامههای حکومتی، استقبال دیگری نیز از این دهه و این ایام توسط جوانان و مردم عادی صورت میگیرد که بسیار کم هزینهتر است.با نزدیک شدن به این روزها، موجی از پیامکها و متنهای حاوی جوک روی شبکه مخابراتی و شبکههای اجتماعی رد و بدل میشود. از جوکها به عنوان بستههای کوچک اطلاعاتی یاد میشود که میتوان با تحلیل و مطالعه شرایط شکلگیری، موضوعات، شیوه گردش آنها و هویت اجتماعی مصرف کنندگان آنها، وضعیت فرهنگی و سیاسی را با سایهروشنهای بیشتری رصد کرد. فارغ از هرگونه مطالعه جامعهشناسانه و روانشناسانه میتوان ادعا کرد که ساخت جوکها، مطلب طنز، هجویات و پیامهای کوتاه سیاسی، شکستن هاله تقدس هر آن چیزی است که جمهوری اسلامی قصد تقدس بخشیدن به آن را دارد.به همین بهانه در طول سه هفته با زیر نظر گرفتن جوکهایی که به مناسبت دههای که عده زیادی از مردم آنرا “دهه زجر” مینامند، مجموعهای از جوکهای که به دفعات بیشتری در بین مردم رد و بدل شده، جمع آوری گردیده است. بیشتر ارسال کنندگان و دریافت کنندگان این جوکها افراد نوجوان و جوان هستند اما افراد مسن نیز از مشتریهای پروپاقرص این پیامها هستند. این جوکها و پیامها از طریق بررسی پیامهای روی موبایل ۳۰ شهروند ایرانی که از قشرها، سنین، جایگاه اجتماعی و میزان تحصیلات متفاوتی بودهاند استخراج شده است.الکی– «وای چه کشوری داریم، گلستانه………الکی مثلا گرونی نیست، الکی مثلا راضی هستیم، الکی مثلا اختلاس نداریم، الکی مثلا پارتی بازی نیست، الکی مثلا مسلمونیم، الکی مثلا خوشیم، الکی مثلا کار واسه همه هست، الکی مثلا تحریمها کاری نکرده، الکی مثلا خود فروشی نداریم، الکی مثلا الکی گیر نمیدن، الکی مثلا چیزی اجبار نیست، الکی مثلا دیکتاتوری نیست، الکی مثلا این انقلاب همونیه که مردم فکرشو میکردن، الکی مثلا شهیدا واسه همین روزا جنگیدن، الکی مثلا آرمانهای امام اینجا داره اجرا میشه، الکی مثلا مردم راضی هستن که صداشون...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر