۱۳۹۳ بهمن ۱۸, شنبه

نسرین ستوده، مسافر «تاکسی» جعفر پناهی

محمد تنگستانی ساعت ۹ صبح روز جمعه (۶ فوریه) فیلم «تاکسی» ساخته جعفر پناهی در بخش رقابتی شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین در کاخ برلیناله به نمایش درآمد. تمامی اعضای هیأت داوران نیز در سالن سینما حضور داشتند.فیلم «تاکسی» در جشنواره فیلم برلین (عکس: محمد تنگستانی)همسر جعفر پناهی و خواهرزاده او که در فیلم «تاکسی» هم بازی می‌کند، روی فرش قرمز برلیناله مقابل دوربین‌ خبرنگاران قرار گرفتند.جعفر پناهی در سال ۲۰۱۰ به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی و فیلمنامه‌نویسی محکوم شده است. او که ممنوع از خروج است، مانند سال‌های پیش در جشنواره فیلم برلین شرکت نداشت.شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلیندیتر کوسلیک، مدیر جشنواره فیلم برلین درباره نمایش فیلم «تاکسی» به خبرگزاری رویترز گفته است: «محدودیت‌ها و منع‌ها یک بحث است، بحث دیگر بر سر امکاناتی‌ست که یک هنرمند در دور زدن این منع‌ها و محدودیت‌ها دارد. جعفر پناهی هرگز به حکم بیست سال محرومیت از فیلمسازی تن نداده. او کارش را می کند، چون نمی‌تواند بدون هنرش زندگی کند. تصادفاً این فیلم به دست ما رسید. شاید هم با یک تاکسی از تهران به برلین رسیده است.»در این فیلم که از سویه‌های سیاسی و در همان حال سرگرم‌کننده‌ای برخوردار است، جعفر پناهی نقش یک راننده تاکسی در تهران را ایفا می‌کند. در گفت‌و‌گوی او با مسافرانش، موقعیت‌های قابل تأملی شکل می‌گیرد. در بین مسافران «تاکسی» جعفر پناهی، نسرین ستوده، حقوق‌دان سرشناس ایرانی و یکی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر هم حضور دارد. با او درباره نخستین تجربه بازیگری‌اش در فیلم جعفر پناهی گفت‌و‌گو کرده‌ایم:گفت‌و‌گو با نسرین ستودهچطور شد که مسافر تاکسی «جعفر پناهی» شدید؟خاطرم هست یک روز صبح جعفر پناهی زنگ خانه ما را زد و گفت ما امروز فیلم‌برداری داریم، بیا و در فیلم من بازی کن. استقبال کردم ولی نگران بودم، چون هیچ‌وقت در یک فیلم بازی نکرده بودم. آقای پناهی گفت: تو نقش خودت را بازی کن. رفتم و خودم بودم و خیلی هم خوشحال هستم که این امکان فراهم شد و در این فیلم بازی کردم.قبل از تحصن‌تان مقابل کانون وکلا جلوی دوربین پناهی رفتید؟اطلاع...

ادامه خبر


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر