
«یوز» جدیدترین نامی است که به فهرست نام موتورهای جستوجوی ملی اضافه و گفته شد که اولین موتور جستوجوی رسمی کشور است. اگرچه در این زمینه «پارسیجو» و «گرگر» سابقه قدیمیتری دارند.به گزارش خبرنگار ایسنا، گفته شده است که هدف از طراحی جستوجوگرهای داخلی رقابت با سایتی مثل گوگل که بر اساس گزارش الکسا پربینندهترین سایت در ایران است، نبوده بلکه این موتورها به موازات گسترش شبکه ملی اطلاعات که از مهمترین طرحهای وزارت ارتباطات است، مورد حمایت قرار میگیرند.بر اساس گفتههای نصرالله جهانگرد - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات - میتوان گفت افزایش حجم خط و زبان فارسی در فضای اینترنت از دیگر فایدههای جستوجوگرهایی است که اتفاقا برای جستوجوی اطلاعات بومی کاربرد بیشتری دارند.از سوی دیگر برات قنبری - معاون برنامهریزی وزارت ارتباطات – معتقد است که بدون وجود موتورهای ایرانی، نهضت تولید محتوا و نرمافزار به شکل درستی پیش نخواهد رفت.اگرچه تاکنون «گرگر» و یا «پارسیجو» چندان مورد استقبال عمومی قرار نگرفتهاند و همچنان تمایل مردم برای مراجعه به موتور گوگل بیشتر است، اما وزیر ارتباطات معتقد است که در ابتدا باید توقع خود ار از چنین موتورهایی مشخص کنیم.محمود واعظی توقع دارد که این موتورهای جستوجو بتوانند بخشی از نیازمندیهای مردم را از طریق توانمندی داخلی تامین کنند، وی انتظار دارد که مردم برای یافتن پاسخ سوالات خود به موتورهای جستوجویی مراجعه کنند که محتوای داخلی را ارائه میدهد.این امر در صورتی میسر میشود که سرعت جستوجوگرهای ایرانی نسبت به دیگر جستوجوگرها بالاتر باشد که البته این سرعت بالا نیز قرار نیست با محدود کردن گوگل به دست بیاید، بلکه لازم است در راستای آن پهنای باند داخلی نیز افزایش پیدا کند.همانطور که وزیر ارتباطات نیز در سخنان خود درباره «یوز» به آن اشاره کرد، موتورهای جستوجوی ایرانی باید در یک فضای رقابتی توجه و اعتماد کاربر را به خود جلب کنند و البته با توجه به اینکه نمایش محتوای فارسی هدف از ایجاد این موتورهای جستوجوست لازم است در ابتدا، حجم محتوای فارسی نیز افزایش پیدا کند.اگرچه اطلاع دقیقی از اینکه پیش از این راهاندازی موتورهای جستوجوی «گرگر» یا «پارسی جو» چقدر هزینهبر بود در دست نیست، اما معاون برنامهریزی وزارت ارتباطات...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر