
سباستیائو سالگادو از قربانیان روآندا و از آوارگانی که در اردوگاههای پرت و دورافتاده جهان از گرسنگی و بیماری مردهاند، عکس گرفته است. ویم وندرس در مستند «نمک زمین» که بهتازگی در سینماهای آلمان اکران شده، نشان میدهد که چگونه سالگادو به عنوان یکی از شناختهشدهترین عکاسان جهان، به تدریج از انسان قطع امید کرده و به طبیعت روی آورده است.«نمک زمین»؛ بیزاری از تبهکاری انسان، عشق به طبیعتاز ۴۰ سال پیش تاکنون سباستیائو سالگادو با دوربینش فجایعی را که دیگران نمیخواهند یا نمیتوانند ببیند ثبت کرده است: قتل عام روآندا، مأموران آتشنشانی که در حال خاموش کردن شلعههای آتش در چاههای نفت کویتاند، مردانی که در معادن طلای برزیل با دست خالی و بیبهره از کمترین امکانات جان میکنند، قحطیزدگان آفریقا و صدها هزار آوارهای که با لباسهای پاره در اردوگاههای بینام و نشان زندگی میکنند.ویم وندرس، کارگردان شهیر آلمانی دو سال سالگادو و خولیانو، پسر او را هنگام عکاسی از تازهترین پروژهاش، «گنسیس» که عکاسی از طبیعت بکر و دستنخورده در برخی از نقاط جهان است، همراهی کرده. حاصل این دو سال، فیلم مستندی است به نام «نمک زمین» که ابتدا در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و جایزه نوعی نگاه این جشنواره را هم به دست آورد و اکنون، به تازگی در سینماهای آلمان اکران شده است.ویم وندرس پیش از این هم مستندهایی درباره زندگی هنرمندان تهیه کرده است: «کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا» (۱۹۹۹) درباره نوازندگان کوبایی و «پینا» (۲۰۱۰) درباره پینا بوش، رقصنده شهیر آلمانی. «نمک زمین» سومین مستندی است که وندرس درباره هنرمندان تهیه میکند. شیوه کار او در تهیه مستندهایی درباره هنرمندان چنین است: تلاش میکند در گفتو گو با دوستان و نزدیکان و یاران هنرمند به زندگی او راه پیدا کند و در همان حال فضای بسیار زیادی را هم به هنر هنرمند اختصاص میدهد.گالری عکس: «نمک زمین»؛ ویم وندرس و سباستیائو سالگادو از انسانها روی برمیگرداند و به طبیعت پناه میبرد.سباستیائو سالگادو از انسانها روی برمیگرداند و به طبیعت پناه میبردسباستیائو سالگادو از انسانها روی برمیگرداند و به طبیعت پناه میبردسباستیائو سالگادو از انسانها روی برمیگرداند و به طبیعت پناه میبردسباستیائو سالگادو از انسانها روی برمیگرداند و به طبیعت پناه میبردvar...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر